jueves, 2 de julio de 2015

¿De qué hablamos cuando hablamos de federalismo?


            No sé si sigue siendo posible una conversación con los nacionalistas. Me parece que la mayoría de ellos han roto hace tiempo los puentes, embebidos como están en esa atmósfera de misticismo que cultivan de tanto en tanto con grandes y fervorosas congregaciones. La discusión hay que mantenerla sin embargo con todos aquellos que no han perdido del todo la cordura. Ofrezco dos artículos para no perderse en ese proceloso mundo:


            “¿Qué es lo que ocurre entonces? Que la aceptación por el nacionalismo del federalismo, siempre es una aceptación equívoca y táctica. En realidad los nacionalistas, cuando hablan de federalismo, entienden por tal el confederalismo, aunque el confederalismo no solo no es federalismo, es obvio, sino que es lo contrario, diríamos, al federalismo. Los nacionalistas admiten el nacionalismo solo condicionalmente, a la espera, en fin, de una ocasión en la que plantear la reivindicación de la independencia”.



            “En la qüestió de l'emancipació, algú que es declari d'esquerres hauria de trobar dificultats a armar un projecte polític, per distingir entre els nostres i els altres. I no em refereixo al fet que s'exclogui la gent que viu a Catalunya que es considera espanyola, alguna cosa que gairebé cap independentista afirma. Em refereixo al fet que s'exclou tots els que no viuen a Catalunya. És cert que l'emancipació de tots els desfavorits del món sona com alguna cosa utòpica. Però això no justifica que per una raó tan arbitrària com el fet d'haver nascut en un determinat lloc, elsespanyols —o aquells que viuen fora del territori català— es quedin fora del procés d'emancipació, ja que així és presentat el projecte independentista per part de l'esquerra independentista, com la construcció d'un país just. (El que s'ha dit s'aplica també als qui pensin que la pervivència de les fronteres actuals d'Espanya suposa, per definició, una victòria de l'esquerra; el principi guia, des de l'esquerra, hauria de ser, crec, el d'eliminar gradualment fronteres, no mantenir —ni tampoc crear noves— fronteres)”.

No hay comentarios: