miércoles, 21 de marzo de 2007

Superioritat ètica

Joan Saura ha negado que la Llei del Memorial Democràtic intente ocultar la violencia republicana y ha asegurado que "cal reconèixer totes les víctimes, amb independència de la seva adscripció política", pero que "aquest reconeixement de totes les víctimes no cal traslladar-lo a totes les ideologies". “El feixisme no mereix cap respecte", sino una "condemna claríssima des del punt de vista moral". "No podem oblidar la superioritat ètica de la República", que hace que "no es pugui tractar de la mateixa manera als que es van aixecar que a un govern legítim i als que van recolzar el cop”. Saura ha señalado que la democracia "també necessita referents ètics, que no són altres que la Generalitat republicana i la lluita antifranquista”.

A destacar, feixisme, superioritat ètica, ideologies. Se pronuncia fascismo y aparecen el alfa y el omega, Dios separando la luz de las tinieblas y el Mesías, a los buenos de los malos. Y luego, ètica, el signo que señala a los elegidos. Y después ideologías, las buenas, claro está. ¿Cuáles o cuál es esa ideología ética? La que asocia a la Generalitat republicana y a los luchadores antifranquistas. ¿Aquella de las jornadas de julio de 1936, en Barcelona, especialmente la del 19 de julio?, ¿la de los sucesos de mayo del 37? ¿Y el carnet de luchador antifranquista, quién lo concede?

Dice el conseller que la ley "parla d'una demanda ciutadana llargament esperada" y que "la falta d'una política pública de memòria debilita la formació dels nostres joves". ¡Una demanda llargament esperada!, dice el hombre. ¿Decimos que sí? ¡Formació dels nostres joves! ¿Formación o adoctrinamiento?

Por último Saura se pregunta, "Si a França, l'Alemanya i l'Itàlia ha estat possible, per què no a Catalunya, que ha patit una de les dictadures feixistes més llargues i cruels d'Europa?" Qué envidia, la autocrítica de los comunistas italianos.

¿No hay que echar luz sobre el pasado, pues? Claro que sí, pero eso debe de ser cuestión debatida y fijada por los historiadores, es decir, científicos que busquen la verdad, no imposición de una ideología, de lo contrario volveremos a reabrir el foso.

Decía Epicteto que lo que turba a los hombres no son las cosas en sí, sino las opiniones sobre las cosas. Es irresponsable que desde el propio gobierno se intente imponer una verdad partidista, por encima de la frialdad de los hechos.

Nota al pie. Cellular Visions: The Inner Life of a Cell. Interesantísima animación en 3D que muestra cómo funcionan las células. Tomado de esta página.

No hay comentarios: